Rion olympialaisiin osallistuu 54 suomalaista urheilijaa. Rion kisat ovat ensimmäiset olympialaiset, jotka järjestetään Etelä-Amerikassa. Rion kisojen jälkeen Afrikka on ainoa maanosa, jossa ei ole järjestetty olympialaisia.
Kisat kestävät 17 päivää. Kisoissa jaetaan 306 mitalia. Rion kisat ovat järjestyksessään 28:nnet kesäolympialaiset. Mukana on kaikkiaan 28 lajia. Suomalaiset kilpailevat 17 eri lajissa. Rion olympialaisiin osallistuu 206 eri maata.
Kisojen avajaisia vietetään tänään perjantaina. Purjelautailija Tuuli Petäjä-Sirén kantaa Suomen lippua olympialaisten avajaisissa.
Aikaero Rioon on kuusi tuntia. Tämän vuoksi kisojen kilpailut käydään useimmiten öisin Suomen aikaa.
Yle välittää olympiakisat kanavillaan laajemmin kuin koskaan aiemmin. TV2-kanava esittää lähes pelkästään olympialaisia koko kisojen ajan. Kisoja voi seurata myös radiossa ja internetissä. Television ja radion lisäksi olympiatunnelmia välittää digitaalinen palvelu Rio Areena.
Kesäolympialaiset ovat maailman suurin urheilutapahtuma. Olympiakisat järjestetään neljän vuoden välein.
Rion kisat päättyvät sunnuntaina 21. elokuuta.

