Suomi lähettää vammais-urheilun suurtapahtumaan paralympialaisiin 35 urheilijaa. Urheilijat osallistuvat 11 eri lajiin. Heistä seitsemän on yleisurheilijoita. Suomen virallinen tavoite paralympialaisista on seitsemän mitalia. – Meillä on sisukas ja hyvä joukkue, joka lähtee hakemaan menestystä ja voittamaan, joukkueen johtaja Kimmo Mustonen toteaa.
Joukkueen tunnetuin urheilija on ratakelauksen suuri menestyjä Leo-Pekka Tähti. Häneltä odotetaan ainakin yhtä kultamitalia. Tähti ei kuitenkaan ole joukkueen ainoa maailman- luokan tähti. Judoka Jani Kallunki lähtee Lontooseen voittamaan. – Minä en lähde Lontooseen asti marjastamaan tai keräämään kokemusta. Lähden hakemaan sieltä kultamitalia. Ei minua muu kiinnosta. Piste, Kallunki täräyttää.
36-vuotias Kallunki alkoi harjoitella judoa vuonna 2001. Hän on saavuttanut lajissa kaksi paralympiapronssia. Mitalit tulivat vuonna 2004 Ateenassa ja 2008 Pekingissä. Lontoo on Kallungin uran päätavoite. – Tiedän tarkkaan oman kuntoni ja sen, missä mennään. Kovimmat vastustajani tulevat Japanista, Venäjältä, Azerbaidzhanista ja Algeriasta.
Kallunki kilpailee näkövammaisten 66 kilon sarjassa. Hän vietti lapsuutensa ja nuoruutensa Ruotsin Skövdessä. Silloin hän harrasti painia. – Painin näkevien eli ei-näkövammaisten kanssa yhdeksän ensimmäistä vuotta. Sitten paini vain jäi. Myöhemmin löysin judon ja oivalsin, että siinä on samoja aineksia kuin painissa. Molemmat ovat reilua kamppailu-urheilua!
Ratakelaaja Amanda Kotaja lähtee ensimmäisiin paralympialaisiinsa. 17-vuotiaan Kotajan esikuva on kukas muukaan kuin Leo-Pekka Tähti. Kotaja osallistuu 100, 400 ja 800 metrin kelaukseen. Hänen sarjansa on T54. – Pidän finaali- eli loppukilpailu-paikkaa mahdollisena etenkin lyhimmällä matkalla.
Paralympialaiset järjestetään Lontoossa 29.8.–9.9. Kisoihin osallistuu 4 000 urheilijaa 150 eri maasta.