
Maailman parhaat jääkiekkoilijat kohtaavat jääkiekon NHL:n neljän maan turnauksessa. Turnauksen ottelut pelataan Kanadassa ja Yhdysvalloissa, ja mukana on ainoastaan NHL-pelaajia. NHL on jääkiekon Pohjois-Amerikan ammattilaissarja. Turnauksen voittaja selviää viikon kuluttua perjantaina.
Maailman parhaat pelaajat pelasivat viimeksi samassa turnauksessa melkein 10 vuotta sitten. Vuonna 2016 järjestettiin World Cup, jossa olivat mukana kaikki NHL-tähdet. Olympialaisissa NHL-pelaajat nähtiin viimeksi Sotšissa vuonna 2014.
Turnauksen suosikit ovat Kanada ja Yhdysvallat. Suomen jääkiekkomaajoukkueen eli Leijonien ensimmäinen ottelu on perjantaina aamuyöllä Suomen aikaa. Leijonat kohtaa avausottelussaan Yhdysvallat. Ottelu alkaa torstain ja perjantain välisenä yönä kello 3 Suomen aikaa. Suomi ei ole turnauksen ennakkosuosikki.
– Emme ole ennakkosuosikki tässä turnauksessa. Se ei meitä haittaa. Minusta on kiva olla välillä haastaja, Leijonien keskushyökkääjä Anton Lundell sanoo.
Kanada ja Ruotsi kohtasivat turnauksen ensimmäisessä ottelussa 13. helmikuuta. Kanada voitti ottelun 4–3.
Jääkiekon NHL:n neljän maan turnaus pelataan Montrealissa ja Bostonissa 13.–21. helmikuuta. Nelonen esittää kaikki Suomen maajoukkueen eli Leijonien pelit suorana.
Leijonien otteluohjelma turnauksessa:
Perjantaina 14. helmikuuta kello 3 USA – Suomi. Ottelu lähetetään uusintana aamulla kello 8.
Lauantaina 15. helmikuuta kello 20 Suomi – Ruotsi
Maanantaina 17. helmikuuta kello 20 Kanada – Suomi
Perjantaina 21. helmikuuta kello 3 loppuottelu.
