Leijonilla on takana kolme hävittyä peliä. On mahdollista, että Suomi ei pääse mitalipeleihin. Jo ensimmäinen peli meni huonosti. Leijonat hävisi Latvialle. Yhtä huonosti sujui peli Venäjää vastaan. Leijonat hävisivät senkin. Pelit Saksaa, Valko-Venäjää ja Sveitsiä vastaan kuitenkin toivat voiton Leijonille.
Vaikeudet jatkuivat tärkeässä pelissä USA:ta vastaan. USA teki ensimmäisen maalinsa, kun peliä oli pelattu vain yhdeksäntoista sekuntia. USA voitti pelin 3–1.
Maanantaina ei ollut vielä tietoa, pääseekö Leijonat mitalipeleihin. Asia ei ratkea edes viimeisessä alkulohkon pelissä maanantaina Kazakstania vastaan, vaikka Suomi voittaisi pelin.
Suomi voi jatkaa MM-kisoissa, jos Latvia ja Valko-Venäjä häviävät pelinsä. Jos Suomi putoaa loppupeleistä, tulos on huonoin yli 50 vuoteen. Väkivalta puhuttaa jälleen Jääkiekkoväkivalta ja tuomareiden piittaamattomuus nousivat esiin myös näissä MM-kisoissa.
Leijonien Pekka Jormakka sai kokea asian karulla tavalla toisessa ottelussaan. Venäjän Vadim Šipatšev taklasi Jormakan rankasti. Jormakka sai aivotärähdyksen, menetti tajuntansa hetkeksi ja joutui sairaalaan. Šipatšev sai jatkaa peliä. Useita päiviä pelin jälkeen hänelle annettiin kolmen ottelun pelikielto rangaistuksena taklauksesta.
MM-kisojen pudotuspelit alkavat torstaina. Pronssi- ja kultaottelut pelataan ensi sunnuntaina 25. toukokuuta.rel=”nofollow”>
