Suomen kaikkien aikojen parhaasta jalkapalloilijasta valmistuu kokoillan teatterielokuva. Elokuva Kuningas Litmanen tulee ensi-iltaan perjantaina 28. syyskuuta. Elokuvan ohjaaja on Arto Koskinen ja tuottaja Mika Kaurismäki.
Elokuvassa käydään läpi koko Jari Litmasen mittava ura. Hän tapaa dokumentissa entisiä pelikavereitaan ja valmentajiaan esimerkiksi Amsterdamissa, Barcelonassa ja Liverpoolissa. Elokuvassa ääneen pääsee myös Litmasen lähipiiri. Hän ei ole aiemmin esitellyt perhettään julkisuudessa. Elokuvaa on kuvattu kahden vuoden ajan. – Minusta tehtiin 1990-luvun puolivälissä dokumenttielokuva Hollannissa. Mietin jo silloin, että ehkä uran loppuvaiheessa voisi tehdä jonkinlaisen läpileikkauksen, Litmanen pohtii.
– Minun osani tämän elokuvan synnyssä on se, että olen pelannut 25 vuotta elämästäni jalkapalloa. Oli mielenkiintoista käydä asioita läpi. Tapasin myös ihmisiä, joita en ole nähnyt 10 vuoteen.
41-vuotiaan Litmasen peliuran jatko on edelleen avoin. Hän harjoitteli keväällä HJK:n kanssa, mutta ei ole toipunut odotetussa ajassa polvileikkauksestaan. – Varmasti lähiaikoina teen päätöksiä suuntaan tai toiseen.

Litmanen näyttää Elvis Aron Presleyltä