Nuori pelaaja on herättänyt huomiota Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Hänelle ennustetaan menestystä koripallon ammattilaissarjoissa. Joidenkin arvioiden mukaan Awak Kuier pelaa lähivuosina Pohjois-Amerikan naisten koripallosarjassa NBA:ssa. NBA on maailman tunnetuin koripallosarja.
Kuier osallistui elokuussa NBA:n Basketball Without Borders Europe -koripalloleirille. Leirille pääsevät Euroopan lahjakkaimmat enintään 17-vuotiaat pelaajat.
Donkkaa kovemmin kuin kukaan muu
Awak Kuier donkkaa kovemmin kuin kukaan samanikäinen nainen koko maailmassa. Donkkaus tarkoittaa sitä, että pelaaja hyppää ilmaan ja heittää koripallon alaspäin koriraudan läpi.
Kuier ponnistaa vauhdissa pallon kanssa jopa kolmeen metriin. Tässä auttaa toki se, että Kuier on peräti 194 senttimetriä pitkä.
Kuier on kasvanut Kotkassa. Hänen kasvattiseuransa on Kotkan Peli-Karhut. Nykyisin Kuier pelaa HBA:ssa eli Helsinki Basketball Academyssa.
Kuierin sukujuuret ovat Etelä-Sudanissa. Awak on kuitenkin syntynyt Egyptissä. Perhe muutti Suomeen, kun Awak oli kaksivuotias. Awakilla on kuusi sisarusta, äiti ja isä. He kaikki ovat erittäin pitkiä.
Lähde Yle
