Keilailu on helppo aloittaa. – Kannattaa vain soittaa keila- hallille ja varata vuoro. Voi vaikka kysyä tunnin kestävää opastusta aloittelijalle. Mutta voi keilaamaan lähteä myös ilman opastusta, Jyrki opastaa.
Jyrki näyttää mallisuorituksen. Hän tarttuu keilapalloon. Sitten hän ottaa muutaman askeleen kohti rataa ja päästää pallon irti.
Pallo vierii pitkin rataa ja kaataa melkein kaikki keilat radan päässä. Toisella heitolla loput keilat kaatuvat. Radan päässä kone nostaa kaikki keilat uudestaan pystyyn. Sitten alkaa uusi kierros.
– Keilailu sopii kaiken ikäisille. Eikä ole väliä vaikka olisi jokin liikuntaeste, Jyrki sanoo.
Keilailu on rauhallinen laji Keilailussa ehtii hyvin jutella kaverin kanssa. Siksi se sopii yhteiseksi harrastukseksi kaveriporukalle.
– Mutta keilailussa pääsee myös kilpailemaan. Huipputasolla keilailu on kovaa urheilua, Jyrki huomauttaa. Raision Keilailukeskuksen johtaja Petra Eriksson-Sola kertoo, että keilahallilla järjestetään usein erilaisia juhlia ja tapahtumia.
Suosiossa on myös hohtokeilailu. Siinä hallin sisällä sammutetaan valot. Musiikki soi ja keilat hohtavat pimeässä.
– Pimeässä kukaan ei näe, miten toinen keilaa. Oma tyyliään voi harjoitella rauhassa, Petra huomauttaa.
Keilailussa käytetään erikoiskenkiä, jotka liukuvat hyvin. Ne voi vuokrata keilahallilta.
