Myllypurossa pelataan kävelyfutista
Myllypuron halliin saapuu syksyisenä iltapäivänä noin 10 kävelyfutiksen harrastajaa. Harjoitukset voivat alkaa. Kyseessä eivät kuitenkaan ole mitkään aivan tavalliset harjoitukset, vaan kävelyfutis eli kävelyjalkapallo.
Halliin astelee myös mies, jolla on mukana palloja ja harjoitusvälineitä. Hän osaa kertoa kaiken kävelyfutiksesta. 35-vuotias Aapo Kotkavuori on kävelyfutisjoukkueen valmentaja ja Kukunori ry:n kävelyfutishankkeen päällikkö. Kukunori on yhdistys, jossa etsitään uusia tapoja edistää hyvinvointia.

Mitä on kävelyfutis?
Kävelyfutis on jalkapallon muoto, jossa loukkaantumisen riski on pieni.
– Loukkaantumisen riskiä ei saada lajista kokonaan pois, koska myös kävelyfutis voi olla nopeaa ja potkut kovia, Aapo Kotkavuori sanoo.
Kuten nimestä voi päätellä, kävelyfutiksessa juokseminen on kielletty. Pallon potkaiseminen ylärimaa ylemmäs, pallon päällä puskeminen ja kaikki fyysinen kosketus on kielletty. Kävelyfutis on helppo aloittaa ja sitä voivat pelata kaikki. Vaikka juosta ei saa, kävelyfutiksesta ei puutu liikettä ja jännitystä. Harjoituksissa hiki virtaa ja jännittäviä tilanteita riittää. Kaikista tärkeintä on tietenkin se, että laji on hauskaa yhdessäoloa.
Jalkapallo on yhteisöllinen laji
Valmentaja Aapo Kotkavuori on pelannut jalkapalloa melkein koko ikänsä. Hän aloitti pelaamisen jo kuusivuotiaana. Valmentamisen lisäksi Kotkavuori pelaa Pajamäen Palloveikoissa.
– Hämmästelen edelleen sitä, että aikuiset ja perheelliset ihmiset jaksavat tulla harjoituksiin, jotka alkavat myöhään illalla. Jalkapallo on laji, joka yhdistää!
Aapo on ohjannut lapsia, mummoja ja vaareja. Hänellä on hyviä kokemuksia myös lukio- ja ammattikouluikäisten nuorten ohjaamisesta. Vaikka nuoret eivät välittäneet urheilusta, he pitivät kävelyfutiksesta!

Laji syntyi Britanniassa
Kävelyfutis kehitettiin Britanniassa noin 10 vuotta sitten. Nykyään kävelyfutista pelataan 35 eri maassa. Suomessa 20 suurimmassa kaupungissa on kävelyfutisjoukkue. Usein kävelyfutista harrastavat ihmiset, joilla on liikunnallisia rajoitteita.
– Lajin kotimaassa Britanniassa kävelyfutis on suurelta osin iäkkäiden laji. Harrastajia on paljon. Joukkueita on jo yli tuhat.
Suomessa Kukunori-yhdistys on kehittänyt kävelyfutista yhdessä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien kanssa. Laji toimii kuntoutuksen osana erinomaisesti. Kukunori järjestää Suomessa myös kävelyfutiksen turnauksen eli Kukunori Cupin.
– Uskon, että kävelyfutiksella on hyvät vaikutukset ihmisten sosiaaliseen ja henkiseen elämään. Liikkuminen on tietenkin tärkeää.
Jalkapallo ei vaadi paljoa varusteita
Jalkapalloilu on maailman suosituin urheilulaji. Yksi syy on se, että laji ei vaadi suurta määrää varusteita. Periaatteessa pelkkä pallo riittää. Jalkapallo on myös yksinkertainen peli, jonka perusajatus on helppo ymmärtää.

Mukavaa liikuntaa ja yhdessäoloa
Olli Kuukkanen harrastaa kävelyfutista. Kuukkanen kertoo, että kävelyfutis on hänelle juuri sopivaa liikuntaa. Pelaaminen on jännittävää ja syke nousee sopivasti.
– Kaverini houkutteli minut mukaan. Sillä tiellä tässä olen.
– Olen aina tykännyt urheilulajeista, joissa pelataan palloa. Kävelyfutis sopii oikein hyvin eläkeläiselle, kuten minä.
– Parasta on kuitenkin mukava tunnelma ja yhteishenki. Ja pieni kilpailu on aina paikallaan.
