Tuukka Kotti on ollut myös jo vuosien ajan Suomen koripallomaajoukkueen eli Susijengin vakiopelaajia.
Tuukka on nähnyt aitiopaikalta, miten koripallon suosio on kasvanut. Kun Susijengi pelasi kesällä MM-kisoissa, tuhannet suomalaiset matkustivat katsomaan pelejä paikan päälle Espanjaan.
– Se oli upeaa. Mieleen on jäänyt myös yksi tapahtuma, joka sattui jo aikaisemmin, EM-kisojen jälkeen.Kadulla vanha nainen tuli yhtäkkiä halaamaan minua ja kiittämään peleistä, Tuukka kertoo.
Koripalloinnostus on erityisen suurta Bisons-joukkueen kotikaupungissa Loimaalla.
On ainutlaatuista, että pikkukaupungista on noussut koripallojoukkue, joka on voittanut jo kaksi kertaa kultaa ja kerran pronssia.
– Koko kaupunki on Bisonsin takana. Esimerkiksi otteluiden järjestelyissä on mukana paljon vapaaehtoisia.
Tuukka Kotti on 33-vuotias. Hän on pelannut aikaisemmin ammattilaisena muun muassa Italiassa ja Ranskassa. Hän on tehnyt jo pitkän uran, mutta edessäkin on vielä pelivuosia.
– Koripallo on antanut minulle valtavasti elämyksiä ja elämänkokemusta. Nautin pelien jännityksestä. Yritän pelata aina mahdollisimman hyvin ja ylittää oman tasoni.
Hän kertoo, että joukkueurheilussa hienoa on myös joukkuehenki. Kaikki tekevät yhdessä töitä yhteisen päämäärän puolesta.
Koripalloa on mielenkiintoista seurata televisiosta. Peli on nopeaa ja siinä tapahtuu paljon. Mutta katsomossa tunnelma on vielä parempi.
– Kannattaa tulla korismatsiin. Katsomossa voi aistia hyvin pelin jännityksen ja kiihkeyden, Tuukka Kotti mainitsee.