Kaksi EM-kultaa painissa

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Suomen Painiliitto
Uutinen julkaistu: 20.04.2023

Suomi on pärjännyt painissa hyvin tänä keväänä. Jonni Sarkkinen ja Tino Ojala voittivat kumpikin EM-kultaa nuorten ikäluokassa.

Kaksi nuorta suomalaista voitti kultaa painin EM-kisoissa alle 23-vuotiaiden luokassa. Painin EM-kisat järjestettiin Romaniassa maaliskuussa.

Tino Ojala voitti kultaa 63-kiloisten sarjassa ja Jonni Sarkkinen voitti kultaa 82-kiloisten sarjassa. Tino Ojala on 21-vuotias ja Jonni Sarkkinen 20-vuotias.

Painiliiton toiminnanjohtaja Pasi Sarkkinen on erittäin tyytyväinen Ojala ja Sarkkisen menestykseen.

– Molempien tulos on loistava. Sarkkinen on pärjännyt melko hyvin aiemmissa kilpailuissa. On todella hienoa, että hän voitti.

– Ojalan kulta oli mahtava yllätys. Ojala ei ole aiemmin pärjännyt niin hyvin suurissa kilpailuissa. Siksi hänen voittonsa oli nyt erityisen hieno asia. Viimeksi Suomi voitti kaksi EM-kultaa vuonna 1969 eli yli 50 vuotta sitten.

Paini on ollut suosittu urheilulaji Suomessa kauan. Pasi Sarkkinen on itse paininut siitä asti, kun hän oli kuusivuotias.

– Suomessa on ollut taitavia painijoita 1900-luvun alusta asti. Suomen ensimmäinen olympiavoittaja Verner Weckman voitti olympiakultaa painissa jo vuonna 1906. Suomen painiliitto on melkein 120 vuotta vanha.

MM-kisat järjestetään syksyllä Suomessa

Tino Ojalan ja Jonni Sarkkisen seuraavat suuret kisat ovat alle 23-vuotiaiden MM-kisat syksyllä. MM-kisat järjestetään Tampereella. Suomalaiset painijat saavat vastaansa monia taitavia painijoita.

Pahimmat vastustajat tulevat Turkista, Georgiasta, Armeniasta, Azerbaidžanista, Unkarista, Ukrainasta, Iranista ja Japanista.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)