Aikaisemmin juoksemista pidettiin urheilulajina, jota vain urheilijat harrastivat.
– Urheiluseurat ovat tehneet pitkään töitä, että juoksemisesta tulisi tavallinen liikuntalaji, kuten esimerkiksi hiihdosta on tullut. Nyt työ alkaa vihdoinkin tuottaa tuloksia. Yhä useammat ovat kiinnostuneita juoksemisesta. Se on hyvä, sillä juokseminen tai lenkkeily sopii hyvin suurimmalle osalle ihmisistä, sanoo Jouni Leppäsaajo. Hän toimii Puistolan urheilijoiden juoksuvalmentajana Helsingissä.
Parasta juoksemisessa on se, että se on helppoa, halpaa ja sopii kaikenikäisille.
Kaiken lisäksi se on tehokasta. Kunto kohenee jo parissa viikossa, jos juoksee säännöllisesti.
– Monia urheilulajeja on vaikea aloittaa aikuisena. Juoksua ovat kuitenkin lähes kaikki harrastaneet ainakin vähän nuorempana. Tämän ansioista keho löytää helposti liikeradat, vaikka juoksun aloittaisi uudelleen vasta myöhemmin elämässä.
Leppäsaajo kuitenkin muistuttaa, että juokseminen pitää aloittaa varovaisesti.
– Kannattaa tunnustella, minkälainen peruskunto on.
Jos ei ole liikkunut pitkään aikaan, kannattaa aloittaa kävelemällä ja juosta vaikka vain viisi minuuttia kerrallaan. Kun tuntuu siltä, että jaksaa enemmän, voi nostaa juoksuaikaa 20 minuuttiin. Alkuvaiheessa riittää 2–3 kuntolenkkiä viikossa.
Tärkeää on myös muistaa, ettei juokse liian kovaa.
– Minulla on tapana sanoa, että kannattaa juosta niin, että voi puhua samaan aikaan. Jos alkaa huohottaa, juoksee liian kovaa, Leppäsaajo sanoo.
Kannattaa myös ostaa hyvät juoksukengät, jotka vaimentavat iskuja. Hyvät kengät voivat vähentää lihas- ja nivelkipuja, joita juoksemisesta usein tulee.
– Pitää myös muistaa antaa lihaksille ja nivelille aikaa palautua. Jos treenaa liian kovaa ja liian usein, voi siitä seurata turhia vammoja. Silloin kiinnostus juoksemiseen voi lopahtaa, Leppäsaajo muistuttaa.

Meidän luokan mielestä juoksu on hyvä laji ja juoksusta tulee jaloille työtä. Juoksu tekee hyvän kunnon. Juokseminen on mukavaa.
Nämä olivat mielipiteitä, jotka 1-2 C:n oppilaat kuopiosta sanoivat juoksemisesta.