Espoon Lintumetsän koulun urheilusalilta kantaututuu illalla pallon pompinnan ääniä ja askelten kaikuja. Leppävaaran Pyrinnön eli LePy:n Unified-ryhmä harjoittelee valmentaja Sini Tiainen-Salosen johdolla.
Minna Granroth on yksi vammaisurheilijoista, joka lähti mukaan LePy:n Unified-joukkueeseen. Hän nauttii erityisesti, kun korinteko onnistuu.
– Kivaa porukkaa, Granroth kehuu lisäksi.
Myös Tiainen-Salonen korostaa yhdessä tekemistä. Kaikki osallistujat oppivat uusia asioita ja tutustuvat uusiin ihmisiin.
– Kaikki onnistuneet syötöt ja korit ovat hienoja, sanoo partneripelaaja Hanna Sipi.
– Pienetkin onnistumiset ja uuden oppiminen ovat hienoja hetkiä myös valmentajalle, sanoo Tiainen-Salonen.
– Kentän reunalle voi aina tulla katsomaan harjoituksia, vaikkei haluaisikaan heti pelata, Sini Tiainen-Salonen rohkaisee.
Unified-joukkueita 10 seurassa
Unified-koripallon joukkueessa kentällä on yhtä aikaa kolme kehitysvammaista ja kaksi partneripelaajaa. Partneripelaajat rakentavat peliä ja antavat hyviä syöttöjä. Eri-ikäiset tytöt, naiset, pojat ja miehet pelaavat samassa joukkueessa.
Unified-koripalloa pelataan Suomessa 10 koripalloseurassa.
