Hiki pintaan omalla pihalla

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 07.10.2014

Syksyllä arkiliikunta on helppoa. Tarvitsee vain mennä pihalle ja ruveta töihin.

Ihan tavallinen arkiliikunta auttaa painonhallinnassa. Se ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja sekä diabeteksen syntyä.

– Mitä enemmän ihminen tekee lihastyötä, sitä enemmän energiaa kuluu, tiivistää fysioterapeutti ja UKK-instituutin erikoistutkija Marjo Rinne.

Syksyllä talojen pihoilla on tarjolla paljon hyödyllistä arkiliikuntaa. Kysyimme Marjo Rinteeltä, millaista syksyisen pihan arkiliikuntaa hän suosittelee.

Puiden pilkkominen kuluttaa paljon energiaa. Se vahvistaa käsien, hartioiden ja selän lihaksia. Myös jalkojen lihakset pääsevät töihin. Halkojen kantaminen parantaa kestävyyttä.

Lehtien haravointi vahvistaa keski- ja ylävartalon lihaksia. Haravaa kannattaa liikutella sekä oikealta että vasemmalta, jotta liike olisi monipuolista. Pitkävartinen harava on hyvä, koska silloin liikkeistäkin tulee pitkiä.

Lumi saattaa tulla maahan jo syksyllä. Lumen kolaaminen on tehokkainta arkiliikuntaa.

Rinne muistuttaa vielä, että selkää kannattaa säästää pihatöissä.

Millaista arkiliikuntaa Marjo Rinne itse harrastaa syksyllä?

– Ulkoilutan koiria, teen puutarhatöitä ja pinoan polttopuita.

Muuta arkiliikuntaa pihalla voivat olla kottikärryjen työntäminen, sahaaminen, lapiohommat ja lasten kanssa leikkiminen.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)