HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Footbag vaatii kehon hallintaa – Selkosanomat

Footbag vaatii kehon hallintaa

Teksti: Jana Sassakova
Kuva: Henrik Martikainen
Uutinen julkaistu: 01.07.2013

Footbag ei ole pelkkää urheilua, tärkeintä on pitää hauskaa!

Footbag on uusi, innostusta herättävä laji. Vaikka se ei ole perinteinen suomalainen urheilulaji, suomalaiset pelaajat ovat menestyneet siinä erityisen hyvin.

Tuomas Kärki on kaksinkertainen maailmanmestari verkko- footbagissa. Hän oli myös yksi ensimmäisistä Suomessa, jotka innostuivat footbagin pelaamisesta. Suomen Footbag Liitto perustettiin vuonna 1995.

Tuomas Kärki on aktiivinen pelaaja ja lajin kehittäjä, joka osallistuu myös säännöllisesti kansainvälisiin verkkofootbagin kilpailuihin.

Heinäkuun lopussa Kärki edustaa Suomea footbagin MM-kilpailussa Montrealissa Kanadassa. Kärki voitti kultaa kaksinpelissä vuosina 2010 ja 2011. Lisäksi hän sai molempina vuosina pronssia nelinpelissä.

Vaikka Kärki on jo kokenut pelaaja, hän myöntää, että ennen jokaista ottelua on pieni jännitys.

– Mitä tärkeämpi ottelu, sitä suurempi jännitys. Mutta se on vain positiivinen asia, kunhan sen osaa kääntää eduksi, Kärki sanoo.

Kärjen mukaan ottelu on usein haastava, kun hän kohtaa kentällä suomalaisia tai saksalaisia huippupelaajia. Footbag on todella näyttävää ja tehokasta liikuntaa. Laji sai alkunsa Yhdysvalloissa, josta se levisi muualle. Nykyisin laji on hyvin suosittu. Kärjen mukaan ei kuitenkaan ole mahdollista ansaita elantoansa pelaamalla footbagia.

Mutta footbag ei ole vain kilpailua, vaan elämäntapa ja mahtava intohimo.

– Footbag on minulle erittäin mieluisa harrastus. Se on kuulunut elämääni melkein 19 vuotta. Sen parissa olen saanut todella paljon ystäviä sekä Suomesta että ympäri maailmaa, Tuomas Kärki sanoo.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)