Lasse Oksanen on yksi historian parhaista suomalaisista jääkiekkoilijoista. Suomalaisen jääkiekkosarjan parhaan pelaajan palkinto on nimetty Oksasen mukaan.
Lasse Oksanen on 81-vuotias. Oksanen on elänyt pitkään Tampereella ja pelannut jääkiekkoa Tampereen Ilveksessä.
– Täällä Tampereen Pyynikillä oli hyvä harjoitella. Juoksimme portaita ylös joukkuekaveri reppuselässä, Oksanen muistelee.
Oksanen on pelannut eniten otteluita Suomen maajoukkueessa. Hänet on myös valittu International Hockey Hall of Fame -kunniagalleriaan. Kunniagalleriaan valitaan historian parhaat jääkiekkoilijat.
Oksanen pelasi pitkään Tampereen Ilveksessä ja myös kaksi vuotta Italiassa. Italian jääkiekkosarjan hän voitti yhden kerran. Myöhemmin hän palasi Italiaan valmentajana.
Oksanen on jääkiekon pelaamisen lisäksi toiminut yrittäjänä. Hän on omistanut elintarvikekaupan. Hän on myös toiminut Tampereen alueen politiikassa.
– Politiikka on yhteisten asioiden hoitamista, joka perustuu yhteistyölle. Teot ovat tärkeämpiä kuin puhuminen, Oksanen kertoo.
Tekstin on kirjoittanut Osmo Reima. Hän opiskelee journalistiikkaa Tampereen yliopistossa, ja hänestä tulee toimittaja.
Tekstin on julkaissut yleiskielisenä Moreenimedia, joka on yliopiston harjoitustoimituksen julkaisualusta.
Linkki juttuun Moreenimediassa: Jääkiekkolegenda Lasse Oksasen uralta on jäänyt käteen paljon oppeja – “Paras päävalmentaja löytyy peilistä” | Moreenimedia

KIVA KUULLA