
Mika Wickström on kirjoittanut jalkapallosta tietokirjoja, lastenkirjoja ja nuortenkirjoja. Hän on pelannut itsekin jalkapalloa. Tällä hetkellä hän johtaa FC Kynä -jalkapallojoukkuetta. Hauskasta nimestä voi jo arvata, että joukkueeseen kuuluu kirjailijoita.
– Jalkapallossa on upeaa se, että se yhdistää ihmisiä ympäri maailmaa. Vaikka ihmiset eivät puhuisi samaa kieltä, he voivat pelata yhdessä jalkapalloa. Myös suosikkijoukkue ja sen tähdet voivat merkitä ihmisille valtavasti. Jalkapallo tarjoaa unelmia ja toivoa, Wickström miettii.
Wickström innostuu pohtimaan yhdessä toimittajan kanssa EM-kisojen joukkueiden vahvuuksia ja heikkouksia.
Ranskan joukkue on kokenut
Ranska on menestynyt viime aikoina arvokisoissa ja se on vahvoilla nytkin. Joukkueessa on valtavasti taitoa ja kokemusta. Ranskan Kylian Mbappe on erittäin nopea ja taitava hyökkääjä.

Hän on Ranskan joukkueen tähtihyökkääjä. Kuva: Lehtikuva / AFP / Franck Fife
Saksa osaa myös viihdyttää
Saksaa haukuttiin ennen, että se pelaa tylsää jalkapalloa. Viime vuosina joukkue on pelannut kuitenkin viihdyttävästi.
EM-kisat pelataan Saksassa. Saksa voikin nyt pärjätä hyvin. Joukkueessa pelaa esimerkiksi nuori ja taitava keskikenttäpelaaja Jamal Musiala. Lisäksi kentällä voidaan nähdä keskuspuolustaja Malick Thiaw, jolla on suomalainen äiti.
Englannilla on taitavia nuoria pelaajia
Englannilla on erittäin hyvä joukkue. Mutta kestävätkö nuoret pelaajat kovat paineet? Koko Englanti odottaa, että maa menestyisi.
Keskikentän Jude Bellingham on noussut suureksi tähdeksi myös seurajoukkueessaan Real Madridissa.
Belgia on päässyt huipulle
Suomen maajoukkue Huuhkajat voitti Belgian pelissä, jossa Helsingin olympiastadionille lensi ihan oikea huuhkaja. Belgia nousi kuitenkin nopeasti aivan maailman huipulle.
Belgian keskikentällä pelaa loistava syöttelijä, Manchester Citystä tuttu Kevin de Bruyne.
Espanja pelaa taitojalkapalloa
Espanja pelaa taitavaa jalkapalloa. Se luottaa ticitacaan eli pelityyliin, jossa pelaajat syöttelevät paljon lyhyitä syöttöjä.
Muutamia vuosia sitten Espanja oli maailman paras. Nyt muut maat ovat kuitenkin oppineet pelaamaan sitä vastaan.
Espanjan keskikentällä syöttöjä jakaa Rodri, joka on tuttu Manchester Citystä.
Italia osaa puolustaa
Italia tunnetaan erittäin hyvästä puolustuksestaan. Se ei yleensä murskaa vastustajiaan, vaan tekee vain sen, mitä voittoon tarvitaan.
Alessandro Bastoni on Italian johtohahmo puolustuksessa. Hänet muistetaan myös Inter Milanista.
Hollanti on luova ja liikkuva
Hollanilla on luova ja liikkuva joukkue. Se käyttää taitavasti hyödyksi kentällä olevan tilan. Hollannin pelityyli vaikutti myös aikoinaan paljon FC Barcelonaan ja Espanjan maajoukkueeseen.
Voi kuitenkin olla, että tällä hetkellä Hollannilla ei ole ihan riittävän hyviä pelaajia. Hollannissa pelaa esimerkiksi taitava, FC Barcelonasta tuttu Frenkie de Jong.
Jalkapallon EM-kisoissa pelaa myös 14 muuta maata. Suomi ei päässyt mukaan kisoihin.
Jalkapallon EM-kisat alkavat Saksassa 14.6. Loppuottelu pelataan 14.7.
