Eduard Hallberg on Suomen alppihiihdon ykkönen

Teksti: Maria Österlund, lähteet Yle, HS
Kuva: Lehtikuva / AFP / Dimitar Dilkoff
Uutinen julkaistu: 12.03.2025

Suomalainen alppihiihtäjä Eduard Hallberg pärjäsi hyvin MM-kilpailuissa helmikuussa. Hallbergista voi tulla Suomen seuraava tähti alppihiihdossa.

Eduard Hallberg on Suomen paras alppihiihtäjä. Hän on sipoolainen ja 21-vuotias. Hallbergin paras laji on pujottelu, mutta hän kilpailee myös suurpujottelussa.

Hallberg sijoittui pujottelussa sijalle 12 alppihiihdon MM-kisoissa. MM-kilpailut järjestettiin Saalbachissa Itävallassa.

Ensimmäisen laskun jälkeen Hallberg oli sijalla 17. Toinen lasku meni paremmin. Hän oli silloin jo sijalla 8. Lopulta Hallberg ylsi sijalle 12. Sveitsin Loic Meillard voitti kilpailun.

MM-kilpailuissa 12. sija on hyvä sijoitus suomalaiselle alppihiihtäjälle. Tämä on myös Suomen paras sijoitus 22 vuoteen. Vuonna 2007 Kalle Palander tuli seitsemänneksi MM-kilpailuissa.

– Minulla oli kaksi ihan hyvää laskua. Olen erittäin tyytyväinen sijoitukseeni. Tiedän, että minulla on vielä paljon parannettavaa. Se on kuitenkin hyvä asia, ensi kaudesta tulee todella hauska, Hallberg sanoo Ylen haastattelussa.

Harjoittelua Norjassa

Eduard Hallberg on panostanut paljon alppihiihtoon. 16-vuotiaana hän muutti Oppdaliin Norjaan. Siellä hän kävi norjalaista lukiota ja harjoitteli samalla alppihiihtoa.

Helsingin Sanomien haastattelussa Hallberg kertoo, että hänellä oli aluksi ikävä kotiin. Pian hän sai kuitenkin uusia kavereita Norjasta.

Hän myös kehittyi alppihiihdossa. Hänen itseluottamuksensa parani, kun hän opetteli uuden hiihtotekniikan.

Vuonna 2023 Hallberg voitti hopeaa suurpujottelussa nuorten MM-kilpailuissa. Viime kaudella Hallberg voitti myös kaksi Eurooppa-cupin osakilpailua.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)