Suomen menestynein alppihiihtäjä Tanja Poutiainen päätti uransa viime kaudella. Nyt on nuorempien vuoro hakea paikkaansa laskijoiden huipulla. Suomen alppihiihdon A-maajoukkueessa ovat Marcus Sandell, Andreas Romar, Samu Torsti ja Santeri Paloniemi. Eniten menestystä odotetaan Sandellilta ja Romarilta.
Sandell ja Romar ovat kumpikin kärsineet urheiluvammoista. Sandell kaatui rinteessä vuonna 2009. Hän loukkaantui vakavasti ja menetti toisen munuaisensa. Edellisellä kaudella hän kärsi selkäkivuista ja joutui leikkaukseen. Nyt hän on jälleen kunnossa.
Marcus Sandell kilpailee suurpujottelussa. Hän aloitti kauden hienosti ja sijoittui seitsemänneksi maailmancupissa Itävallassa lokakuussa. Se on hänen toistaiseksi paras tuloksensa.
Sandell sanoo Huvfudstadbladetin haastattelussa, että hänen tavoitteensa on päästä laskemaan ensimmäisessä ryhmässä. Silloin hänellä on mahdollisuus hyvään sijoitukseen sekä maailmancupissa että MM-kisoissa.
Andreas Romar kaatui rinteessä viime talvena ja hänen kautensa meni pilalle. Hän kärsi kantapään vaivoista. Nyt vaiva on hoidettu.
– En enää ajattele koko asiaa, kun lasken, Romar sanoi Ylen haastattelussa.
Romar kilpailee syöksylaskussa ja super-G:ssä.
– Nyt keskityn vauhtiin, mutta ehkä yritän myös suurpujottelua.
Romar aloittaa kauden Kanadassa Lake Louisessa marraskuussa. Tärkein kilpailu hänelle ja Sandellille on MM-kisat, jotka järjestetään Yhdysvalloissa helmikuussa.
Lähteet Yle, Hbl