Miesten jääkiekon MM-kisat pelataan tänä vuonna kahdessa paikassa, Tampereella Suomessa ja Riiassa Latviassa. Suomi on jääkiekon hallitseva maailmanmestari. Suomi voitti viime keväänä MM-kultaa.
Jääkiekon MM-kisat piti pelata tänä vuonna Venäjällä. Kisoja ei järjestetä Venäjällä eikä Venäjä ole mukana kisoissa. Syynä on se, että Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.
MM-kisojen ennakkosuosikit
Kisoissa on mukana 16 maata. Ennakkosuosikkeja ovat Suomi, Ruotsi, Kanada, Yhdysvallat ja Tšekki.
Suomen maajoukkuetta eli Leijonia johtaa valmentaja Jukka Jalonen. Suomi on voittanut MM-kultaa yhteensä neljä kertaa aiemmin, vuosina 1995, 2011, 2019 ja 2022. Kanada on voittanut MM-kultaa jopa 27 kertaa ja Ruotsi 11 kertaa.
Kisoissa on kaksi lohkoa. Suomi pelaa A-lohkossa. A-lohkon joukkueet pelaavat kaikki ottelunsa Tampereella Nokia-areenalla. Myös kultaottelu pelataan Nokia-areenalla. B-lohkon ottelut pelataan Latvian Riiassa.
Paljon vapaaehtoisia työntekijöitä
Tampereella työskentelee paljon vapaaehtoisia työntekijöitä. Vapaaehtoistyöntekijöille ei makseta työstä palkkaa. Tämän vuoden kisoissa töitä tekee noin 700 vapaaehtoistyöntekijää.
Suomeen tulee toukokuussa paljon matkailijoita, jotka haluavat nähdä jääkiekkoa. Viime vuoden MM-kisoissa Jääkiekkoliitto tienasi 13 miljoonaa euroa.
– Rahat käytetään jääkiekon kehittämiseen, Heikki Hietanen sanoo. Hietanen johtaa kisojen järjestelyjä.
Kaikki Suomen ottelut suorana MTV3-kanavalla
Leijonien MM-kisat alkavat heti perjantaina. Suomen ensimmäinen vastustaja on Yhdysvallat. Ottelu alkaa perjantaina 12.5. kello 16.20.
Suomen muut ottelut alkusarjassa:
• Lauantai 13.5. Saksa–Suomi. Ottelu alkaa kello 20.20.
• Maanantai 15.5. Suomi–Ruotsi. Ottelu alkaa kello 20.20.
• Keskiviikko 17.5. Suomi–Ranska. Ottelu alkaa kello 20.20.
• Perjantai 19.5. Unkari–Suomi. Ottelu alkaa kello 16.20.
• Lauantai 20.5. Itävalta–Suomi. Ottelu alkaa kello 16.20.
• Tiistai 23.5. Suomi–Tanska. Ottelu alkaa kello 20.20.
MM-kisojen välierät pelataan lauantaina 27.5. Loppuottelu ja pronssiottelu pelataan sunnuntaina 28.5.
Kaikki Suomen ottelut näytetään suorana MTV3-kanavalla.
Jääkiekon MM-kisojen loppuottelu on sunnuntaina 28. toukokuuta.
