Turvapaikanhakijoiden määrä viime vuonna oli uusi ennätys, kertoo yhdysvaltalainen Pew-tutkimuskeskus.
EU:n 28 jäsenvaltiosta, Norjasta ja Sveitsistä turvapaikkaa haki yhteensä 1,3 miljoonaa ihmistä. Se on liki kaksi kertaa enemmän kuin viimeisimmän suuren turvapaikanhakijapiikin aikaan
Viimeksi turvapaikanhakijoita oli paljon vuonna 1992. Sen aiheutti Neuvostoliiton romahdus.
Yli puolet hakijoista tulee kolmesta maasta. He tulevat Syyriasta, Afganistanista tai Irakista. Myös Itä-Euroopasta kuten Kosovosta ja Albaniasta tehdään yhä turvapaikkahakemuksia Eurooppaan.
Yli puolet turvapaikanhakijoista on nuoria miehiä. 18–34-vuotiaat miehet jättivät turvapaikkahakemuksista 53 prosenttia.
Saksa on suosituin kohde. Sieltä haki turvapaikkaa 442 000 ihmistä. Unkariin tehtiin 174 000 hakemusta ja Ruotsiin 156 000 hakemusta.
Pewin raportti perustuu EU:n tilastokeskus Eurostatin tietoihin.
Lähde STT
