Kuvassa ovat Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov vasemmalla ja Yhdysvaltain ulkoministeri John Kerry. He kertoivat YK:n päätöslauselmasta. Syyrian rauhanneuvottelut alkavat tammikuussa, jos päätöslauselma toteutuu.

Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov (kuvassa vasemmalla) ja Yhdysvaltain ulkoministeri John Kerry kertoivat YK:n päätöslauselmasta. Syyrian rauhanneuvottelut alkavat tammikuussa, jos päätöslauselma toteutuu.

YK teki suunnitelman Syyrian rauhanneuvotteluille

YK:n turvallisuusneuvosto teki suunnitelman, joka tukee pyrkimyksiä rauhaan Syyriassa. Turvallisuusneuvosto vaatii, että sodan osapuolet aloittavat neuvottelut tammikuussa. Samalla pitäisi aloittaa tulitauko.

YK:n turvallisuusneuvosto hyväksyi päätöslauselman viime perjantaina. Sen mukaan YK:n pääsihteeri kutsuu Syyrian hallituksen ja opposition edustajat neuvotteluihin tammikuussa. Tavoitteena on luoda Syyriaan uusi hallinto, uusi perustuslaki ja pitää uudet vaalit.

Päätös on merkittävä, koska se on yksimielinen. Esimerkiksi Venäjä ja Yhdysvallat ovat olleet tähän asti eri mieltä Syyrian sodan lopettamisesta. Yhdysvallat ja Venäjä ovat eri mieltä muiden muassa siitä, mitä Syyrian presidentille Bashar al-Assadille tapahtuu sodan jälkeen. Venäjä tukee Assadia. Yhdysvallat haluaa syrjäyttää hänet.

On myös vaikeaa määritellä, mitkä ryhmät edustavat oppositiota Syyriassa. Ääri-islamilaisia ryhmiä, kuten Isis, ei oteta mukaan neuvotteluihin. Niitä pidetään terroristeina.

Suurvaltojen ulkoministerit ovat nyt varovaisen toiveikkaita. Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov sanoi, että nyt on otettu tärkeä askel, jonka avulla syyrialaiset pääsevät päättämään tulevaisuudestaan. Yhdysvaltain ulkoministeri John Kerry sanoi, että lähikuukausina nähdään, toteutuuko suunnitelma todella.

Syyrian sodassa on kuollut arviolta 300 000 ihmistä. Neljä miljoonaa syyrialaista on lähtenyt sotaa pakoon. Monet heistä hakevat turvapaikkaa Euroopasta, myös Suomesta.

Lähteet: Yle, Helsingin Sanomat

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste