Suosittu juoksumaraton päättyi järkyttävällä tavalla. Pommit räjähtivät ihmisten keskellä lähellä maaliviivaa. Räjähdyksissä kuoli kolme ihmistä, ja lähes 180 ihmistä loukkaantui. Monien vammat olivat hyvin vakavia.
Poliisi löysi valvontakameroiden videokuvan avulla kaksi miestä, joita epäillään iskun tekijöiksi. Miehet ovat 19- ja 26-vuotiaat veljekset. He ovat alunperin kotoisin Venäjältä läheltä Tšetšeniaa, mutta he ovat asuneet Yhdysvalloissa jo vuosia.
Miesten kiinniotto muuttui väkivaltaiseksi takaa-ajoksi, kun veljekset pakenivat poliisia. Vanhempi veljeksistä ja yksi poliisi kuolivat takaa-ajon aikana.
Nuorempi veljeksistä jatkoi hurjaa pakoaan. Poliisi kehoitti bostonilaisia pysymään sisätiloissa. Myös kaupungin julkinen liikenne pysäytettiin. Lopulta nuorempi veljeksistä saatiin kiinni. Hän oli piiloutunut veneeseen, jota säilytettiin asuintalon takapihalla. Mies oli vakavasti haavoittunut, ja hänet kuljetettiin sairaalaan. Toistaiseksi häntä ei voida kuulustella vammojen takia.
Syytä pommi-iskuun ei vielä tiedetä. Poliisi selvittää, oliko miehillä yhteyksiä esimerkiksi johonkin ääriliikkeisiin.
