Kuvassa on orankipariskunta, joka kuvattiin Indonesian Acehissa helmikuussa. Aceh on osa Sumatran viidakkoaluetta, jossa asuu paljon orankeja.

Tämä orankipariskunta kuvattiin Indonesian Acehissa helmikuussa. Aceh on osa Sumatran viidakkoaluetta, jossa asuu paljon orankeja.

Villien orankien määrä yllätti

Äärimmäisen uhanalaisia orankeja on enemmän kuin luultiin.

Tutkijaryhmä laski viime vuonna Indonesian Sumatran saaren pohjoisosan villit orangit. Alueella elää 14 600 orankia. Se on peräti 8 000 orankia enemmän kuin uskottiin. Borneonorankeja on 54 000 yksilöä.

Oranki on Sundasaarilla elävä kookas ihmisapina. Orankilajeja on kaksi eli sumatranoranki ja borneonoranki. Orankeja asui aiemmin koko Kaakkois-Aasiassa, mutta laji metsästettiin sukupuuttoon.

Lähde HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste