Mielenosoittajat valtasivat kadun Pietarissa 23. tammikuuta. Ihmiset vaativat vapautta Aleksei Navalnyille.

Venäjällä on laajoja mielenosoituksia

Venäjällä oli viime viikonloppuna suuria mielenosoituksia. Poliisi otti kiinni tuhansia ihmisiä. Ensi viikonloppuna aiotaan järjestää uusia mielenilmauksia.

Mielenosoituksiin osallistui kymmeniä tuhansia ihmisiä. Mielenosoituksia järjestettiin Moskovan ja Pietarin lisäksi yli sadassa muussa kaupungissa. Poliisi pidätti 3 500 ihmistä.

Mielenosoittajat tukivat oppositiopoliitikko Aleksei Navalnyia. Ihmiset osoittivat mieltään myös Venäjän presidenttiä Vladimir Putinia vastaan. Poliisi käytti ihmisiä kohtaan kovia keinoja. Poliisit löivät ja tönivät ihmisiä.

Venäjän viranomaiset pidättivät Navalnyin toissa sunnuntaina. Hän palasi silloin Venäjälle Saksasta, missä häntä hoidettiin myrkytyksen vuoksi. Navalnyin kannattajat uskovat, että Venäjän turvallisuuspalvelu yritti tappaa Navalnyin. Navalnyia uhkaa pitkä vankeustuomio.

Länsimaat eivät hyväksy Venäjän toimia

Venäjän toimet on tuomittu länsimaissa ankarasti. Yhdysvaltain ulkoministeriö ja Euroopan unioni vaativat, että Aleksei Navalnyi ja pidätetyt mielenosoittajat vapautetaan.

Myös Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto ja presidentti Sauli Niinistö tuomitsevat Venäjän toimet. Presidentti Niinistö kirjoitti Twitterissä, että Venäjän poliittinen tilanne on vakava.

Presidentti Vladimir Putinin tiedottajan Dmitri Peskovin mukaan Yhdysvallat puuttuu Venäjän sisäisiin asioihin.

Lähteet Yle, STT

Mitä mieltä olit jutusta?


3 kommenttia uutiseen “Venäjällä on laajoja mielenosoituksia”

  1. Natalia

    Suostun tiedottajaan Dm. Peskov, että se on Venäjän sisäinen asia.

  2. Teimouri

    Yhdysvallat puuttuu myöskin Afganistanin sisäisiin asioihin.

  3. axel.lahdensuo

    aika moinen uutienen oli tämä uutinen oli aika melen kiitonen uutinen oli tämä