Venäläiset sotilaat marssivat Moskovan halki voitonpäivänä 9. toukokuuta.

Venäjä juhli voitonpäivää

Toinen maailmansota päättyi 70 vuotta sitten. Venäjällä sodan päättymistä juhlistettiin suurella sotilasparaatilla. Paraati järjestettiin pääkaupungissa Moskovassa.

Neuvostoliitto kuuluu toisen maailmansodan voittajavaltioihin. Neuvostoliitto kaatoi yhdessä Ranskan, Iso Britannian ja Yhdysvaltojen kanssa Natsi-Saksan. Sota päättyi vuonna 1945. Neuvostoliitto hajosi vuonna 1991, mutta voitonpäivää juhlitaan myös nyky-Venäjällä.

Sodan loppumisen vuosipäivää vietetään 9. toukokuuta. Venäjällä juhlaa kutsutaan voitonpäiväksi. Monien maiden johto on perinteisesti matkustanut Moskovaan voitonpäivänä.

Tänä vuonna useimpien maiden johtajat eivät matkustaneet Venäjälle. Yli puolet kutsutuista ei saapunut paikalle. Kyseessä on vastalause. Länsimaat eivät hyväksy Venäjän sotkeutumista Ukrainan sisäpolitiikkaan ja Krimin liittämistä osaksi Venäjää. Suomen presidentti Sauli Niinistö ei osallistunut juhlaan.

Venäjällä voitonpäivää juhlittiin kuitenkin isosti. Sotaveteraanit ja vanha sotakalusto kulkivat Moskovan halki. Paraatiin osallistui 16 000 sotilasta ja uusia aseita, esimerkiksi panssarivaunuja.

Venäjän presidentti Vladimir Putin oli pettynyt siihen, että monet länsimaiden johtajat olivat poissa juhlista.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste