Kuvassa ovat Kamala Harris (toinen vasemmalta), Harrisin aviomies Doug Emhoff (vasemmalla) sekä Joe Biden ja hänen vaimonsa Jill Biden (oikealla).

Valta vaihtuu Yhdysvalloissa

Joe Biden on Yhdysvaltojen seuraava presidentti. Biden aloittaa tehtävässä 20. tammikuuta 2021.

Joe Bidenin vaalivoitto varmistui 7. marraskuuta. Ääntenlasku oli jännittävä ja pitkä. Biden on 77-vuotias. Hän on USA:n 46. presidentti.

Joe Biden sanoi voittopuheessaan, että hän haluaa yhdistää Yhdysvallat. Biden lupaa myös viedä maansa takaisin kansainvälisiin sopimuksiin. Aivan ensimmäiseksi hän aikoo puuttua koronaepidemian hoitoon. Yhdysvalloissa on erittäin paha koronatilanne.

Bidenin varapresidentti on Kamala Harris. Hän on ensimmäinen nainen varapresidenttinä.

Presidentti Donald Trump ei ole tunnustanut julkisesti Joe Bidenin voittoa. Trump väittää edelleen, että vaaleissa on käytetty vilppiä. Todisteita vilpistä ei ole. Biden totesi, että tilanne on nolo.

Donald Trump on vaikeuttanut Yhdysvaltojen vallansiirtoa monin tavoin. Presidentti Trump on erottanut monia virkamiehiä, puolustusministerin ja kyberturvallisuusviraston johtajan. Kyberturvallisuus tarkoittaa yhteiskunnan toimintojen turvaamista virtuaalisten verkkorikollisuuden varalta.

Lähteet STT, Yle, HS , IS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste