Saksa on päättänyt ottaa vastaan pakolaisia, jotka pyrkivät maahan Unkarin kautta. Pelkästään viikonloppuna heitä tuli 10 000.
Vapaaehtoiset jakoivat pakolaisille ruokaa ja juotavaa Münchenissä. Paikalla oli myös lääkäreitä, jotka auttoivat sairaita. Münchenistä pakolaisia lähetetään eri puolille Saksaa. Saksassa arvioidaan, että tänä vuonna maasta hakee turvapaikkaa noin 800 000 ihmistä.
EU-maihin on tänä vuonna tullut 340 000 pakolaista. Se on enemmän kuin koko viime vuonna.
EU-maat ovat yksimielisiä siitä, että EU:n on autettava ihmisiä, jotka pakenevat sotaa ja kurjuutta. Erimielisiä ollaan siitä, miten heitä pitäisi auttaa.
Valtavat pakolaismäärät ovat johtaneet kaaokseen esimerkiksi Kreikassa ja Italiassa. Pakolaisleirit ovat aivan täynnä.
EU-johtajat ovat keskustelleet siitä, miten tilanne voidaan ratkaista. Yksi ehdotus on, että jäsenmaiden on otettava vastaan tietty määrä pakolaisia.
Osa maista pitää tätä hyvänä ratkaisuna, osa huonona. Itä-Euroopan maat eivät mielellään ota vastaan pakolaisia. Oikeudenmukaisempaa vastuunjakoa kannattavat ne maat, joissa on jo paljon pakolaisia.
Tällä viikolla EU-komissio aikoo tehdä suunnitelman pakolaisten auttamiseksi. Suunnitelmissa on myös tehdä lista maista, jotka ovat turvallisia. Turvallisista maista tulevat ihmiset eivät yleensä saa turvapaikkaa EU:sta.
