Maastopalot Yhdysvaltojen länsirannikolla Kaliforniassa alkoivat marraskuun alussa. Paloja ei ole saatu sammutettua. Yli 70 ihmistä on kuollut. Yli 1 000 ihmistä on kateissa. Uhrien määrä saattaa vielä nousta.
Pahin tilanne on Pohjois- Kaliforniassa. Paradisen pikkukaupunki on tuhoutunut kokonaan. Kaupungissa oli 26 000 asukasta. Presidentti Donald Trump vieraili tuhoutuneella alueella viime viikonloppuna. Hän sanoi, että tämä on surullinen asia. Hän toivoi, että palo jää viimeiseksi. Trump arveli, että palojen syy on huono metsänhoito.
Trump myös lupasi, että metsiä hoidetaan jatkossa paremmin. Tällä tavalla metsäpalojen riski vähenee. Trump sanoi myös, että suomalaiset hoitavat metsiä hyvin. Siksi Suomessa ei ole suuria maastopaloja. Monet pilkkasivat Trumpin vertausta. Kalifornian ilmasto on paljon kuivempi ja kuumempi kuin Suomen ilmasto.
Maastopalot ovat tavallisia Kaliforniassa. Tänä syksynä palot ovat kuitenkin pahempia kuin koskaan aiemmin. Alueella ei ole satanut yli 200 vuorokauteen. Maasto on todella kuivaa. Kuivuus ja voimakkaat tuulet levittävät paloja.
Los Angelesin palomestari Daryl Osby sanoo Helsingin Sanomissa, että ilmastonmuutos on todennäköisesti suurin syy sille, miksi maastopalot ovat näin suuria.
Lähteet HS, Yle
