Urpilainen hoitaa Euroopan suhteita Afrikkaan

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.09.2019

Jutta Urpilainen on ehdolla Euroopan komission komissaariksi, joka hoitaa EU:n kansainvälisiä kumppanuuksia. Komissaari Jutta Urpilainen hoitaa pian Euroopan unionin suhteita Afrikkaan.

Jutta Urpilainen on uusi suomalainen komissaari Euroopan komissiossa. Euroopan komissio on tavallaan Euroopan unionin hallitus. Komissio ehdottaa uusia lakeja ja käyttää miljardeja euroja EU:n hankkeisiin.

Jutta Urpilainen sanoo Ylen haastattelussa, että hän on tosi tyytyväinen tehtäväänsä. Tärkeä osa työstä on yhteistyö Afrikan maiden kanssa. Urpilainen toivoo, että yhteistyö EU:n kanssa luo Afrikkaan työpaikkoja ja hyvinvointia. Urpilainen toivoo, että myös eurooppalaiset yritykset sijoittavat rahaa Afrikkaan.

Urpilaisen tehtävä on tärkeä. Nykyään Afrikasta muuttaa paljon siirtolaisia Eurooppaan. Siirtolaisuus saattaa vähentyä, jos Afrikkaan syntyy uusia työpaikkoja ja hyvinvointia.

Uutta komissiota johtaa saksalainen Ursula von der Leyen. Hän teki viime viikolla ehdotuksen uusista komissaareista. Euroopan parlamentin täytyy vielä hyväksyä komission jäsenet.

Jokaisella EU-maalla on komissiossa oma komissaari. Komissaareja on yhteensä 27. Komissaarit eivät edusta kotimaitaan tai puolueitaan. Komissaarien lisäksi komissiossa työskentelee peräti 33 000 virkamiestä.

Lähde Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)