Unkarilaiset eivät siis halua ottaa vastaan niin sanottuja kiintiöpakolaisia. Peräti 98 prosenttia äänestäneistä vastusti pakolaiskiintiöitä.
Äänestysprosentti jäi alle 50:n. Tästä syystä äänestys ei ole laillisesti pätevä. Unkarissa on kahdeksan miljoonaa asukasta.
Unkarin pääministeri Viktor Orbán kutsui äänestystulosta erinomaiseksi. Hän vaatii, että EU:n päättäjien on huomioitava Unkarin mielipide.
Saksa haluaa EU-maille pakolaiskiintiön. Pakolaiset sijoitettaisiin EU-maihin tasaisesti. Monet Itä- ja Keski-Euuropan maat vastustavat kiintiöitä. Kiintiö toisi helpotusta esimerkiksi Kreikalle ja Italialle, joihin suurin osa Eurooppaan tulevista pakolaisista saapuu. Unkari ei ole ottanut vastaan ainoatakaan niistä 1 300 pakolaisesta, jotka sen kiintiöön kuuluvat.
Lähde Yle