Unkarilaiset vastustavat kiintiöpakolaisia

Unkarissa järjestettiin sunnuntaina kansanäänestys siitä, hyväksyykö maa EU:n pakolaiskiintiöt. Unkarilaiset äänestivät EU:n pakolaiskiintiöitä vastaan.

Unkarilaiset eivät siis halua ottaa vastaan niin sanottuja kiintiöpakolaisia. Peräti 98 prosenttia äänestäneistä vastusti pakolaiskiintiöitä.

Äänestysprosentti jäi alle 50:n. Tästä syystä äänestys ei ole laillisesti pätevä. Unkarissa on kahdeksan miljoonaa asukasta.

Unkarin pääministeri Viktor Orbán kutsui äänestystulosta erinomaiseksi. Hän vaatii, että EU:n päättäjien on huomioitava Unkarin mielipide.

Saksa haluaa EU-maille pakolaiskiintiön. Pakolaiset sijoitettaisiin EU-maihin tasaisesti. Monet Itä- ja Keski-Euuropan maat vastustavat kiintiöitä. Kiintiö toisi helpotusta esimerkiksi Kreikalle ja  Italialle, joihin suurin osa Eurooppaan tulevista pakolaisista saapuu. Unkari ei ole ottanut vastaan ainoatakaan niistä 1 300 pakolaisesta, jotka sen kiintiöön kuuluvat.

Lähde Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste