Nainen sytytti kynttilän kuolonuhreille Kiovan itsenäisyydenaukiolla, jonne ihmiset kokoontuivat suremaan.

Ukrainan Janukovytšia epäillään joukkomurhasta

Ukrainassa on viimeisten viikkojen aikana tapahtunut valtavasti asioita. Ukrainan presidentti Viktor Janukovytš joutui lähtemään pakoon.

Mielenosoitukset ovat jatkuneet Ukrainassa pitkään. Viime viikolla ne muuttuivat verisiksi. Ainakin 88 ihmistä kuoli niissä. Tämän jälkeen mielenosoittajat ajoivat presidentin ja tämän hallinnon pakoon. Poliisi ja turvallisuusjoukot ovat myös paenneet Kiovasta.

Parlamentti erotti presidentti Viktor Janukovytšin. Vielä viime viikon lopulla pidettiin mahdollisena, että Ukraina ajautuu sisällissotaan. Tällä hetkellä sisällissodan vaara ei ole yhtä suuri. Ukrainassa ei ole tällä hetkellä presidenttiä eikä toimivaa poliisia eli maassa on valtatyhjiö.

Ukrainan pääkaupunki Kiova oli sunnuntaina täysin opposition eli presidentin vastaisten mielenosoittajien hallinnassa. Tunnelmaa kuvailtiin surulliseksi. Sadattuhannet ukrainalaiset toivat kukkia ja kynttilöitä niille paikoille, joissa mielenosoittajia oli kuollut. Nämä ukrainalaiset kuolivat maan turvallisuusjoukkojen väkivallan takia. Väkivaltaan antoi määräyksen entinen presidentti Viktor Janukovytš, jota epäillään joukkomurhasta. Hänen olinpaikkansa ei ole tiedossa.Entisestä presidentistä on annettu pidätysmääräys. Häntä epäillään joukkomurhasta.

Viikonloppuna vankilasta vapautettiin myös Ukrainan entinen pääministeri, Julija Tymošenko. Tymošenko aikoo asettua presidenttiehdokkaaksi seuraavissa vaaleissa. Janukovytšin mukaan Kiovassa on tehty vallankaappaus. Ukrainan parlamentti määräsi, että maassa järjestetään presidentinvaalit 25. toukokuuta.

Kiovassa valta on nyt vaihtunut, mutta tilanne on erittäin vaikea. Rahat riittävät vain muutaman viikon. Maa tarvitsee apua Venäjältä ja Euroopan unionilta. EU on jo luvannut Ukrainalle yli 600 miljoonaa euroa. Lisää rahaa on luvassa, jos Ukraina allekirjoittaa yhteistyösopimuksen.

Ukraina on vaarassa joutua konkurssiin. Ukraina tarvitsee lainaa kymmeniä miljardeja euroja. Ukraina on hyvin riippuvainen Venäjän taloudellisesta avusta ja kaasusta. Venäjän pääministeri Dmitri Medveded sanoi alkuviikosta, että Venäjä ei tunnusta Ukrainan nykyistä johtoa. Yhdysvallat ja Kansianvälinen valuuttarahasto IMF antavat luultavasti Ukrainalle rahaa.

(Muokattu 25.2.2014)

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste