Ukrainan väliaikaishallinnon ulkoministeri Andri Deštšitsa kertoi televisiohaastattelussa, että poliittinen sopimus EU:n kanssa solmitaan ennen presidentinvaaleja. Ukrainan presidentinvaalit järjestetään toukokuun lopussa.
Ukrainan piti allekirjoittaa lähentymis- ja vapaakauppasopimus EU:n kanssa jo viime marraskuussa. Silloin Ukrainan entinen presidentti Viktor Janukovytš kuitenkin hylkäsi sopimuksen viime hetkellä. Ukrainan levottomuudet saivat alkunsa tästä.
Tilanne Krimillä Etelä-Ukrainassa on erityisen hankala. Venäläis- mieliset joukot piirittivät Krimillä maanantaina sotilaslentokentän. He liikkuivat tunnuksettomissa sotilaspuvuissa. Aikaisemmin samat joukot olivat vallanneet kaksi kenttää.
Joukot valvovat Krimillä raja-asemia. Sotilaita on ainakin 30 000. Sotilaat ovat luultavasti venäläisiä. Ukraina on ilmoittanut, että se ei luovu Krimistä.
