Terrorismin jäljet johtavat Molenbeekiin

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 13.04.2016

Euroopan terrori-iskujen jäljet johtavat usein Molenbeekin lähiöön. Molenbeek sijaitsee Belgian pääkaupungin Brysselin keskustan lähellä.

Molenbeek mainitaan usein, kun puhutaan islamistiterroristeista Euroopassa. Molenbeekissa on suunniteltu useita viime vuosien terrori-iskuja.

Molenbeekissa asuu paljon ihmisiä, joilla on maahanmuuttajatausta. Monet ovat toisen tai jopa neljännen sukupolven maahanmuuttajia. Belgian maahanmuuttopolitiikkaa pidetään hyvin epäonnistuneena. Monet maahanmuuttajat ovat syrjäytyneet ja asuvat käytännössä virallisen yhteiskunnan ulkopuolella. Heidän tulevaisuutensa ei näytä valoisalta, eikä heille ole töitä  luvassa. Monilta saattaa puuttua koulutus melkein kokonaan.

Kahtiajakautunut maa

Belgia ei ole ottanut maahanmuuttajien radikalisoitumista tarpeeksi vakavasti. Yhteiskunta on kahtiajakautunut menestyjiin ja syrjäytyneisiin. Aivan EU:n keskelle on syntynyt alue, jossa terrorismi kasvaa.

Molenbeekin asukkaista kolmannes on ulkomailta ja yli 30 prosenttia on työttömänä. 80 prosenttia Molenbeekin asukkaista on muslimeja. Suurin osa asukkaista on kunnon väkeä, mutta joukossa on  vaarallisia ihmisiä.

Isis saa kannatusta

Työttömyys ja epäonnistuminen lisäävät radikaalin islamilaisuuden kannatusta Molenbeekissä.  Suhteessa väkilukuun Belgiasta on lähtenyt eniten ihmisiä Syyriaan ja Irakiin taistelemaan Isis-terrorijärjestön riveissä. Osa heistä palaa takaisin Belgiaan.

Köyhässä Molenbeekissä asuu nyt monia, jotka ovat taistelleet ulkomailla. Belgiasta on lähtenyt Syyriaan ja Irakiin ainakin 500 taistelijaa.

Belgia on myös laittoman asekaupan keskus Euroopassa. Brysselin terrori-iskut eivät valitettavasti tulleet yllätyksenä. Bryssel on ollut hälytystilassa pitkään.

Lähteet Yle, HS

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)