Nato-maiden johtajat kuvattiin sotilasliiton 70-vuotisjuhlissa Lontoossa 3. joulukuuta. Alhaalla keskellä Britannian kuningatar Elisabet. Kuningattaren vasemmalla puolella Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg ja oikealla puolella Britannian pääministeri Boris Johnson. Stoltenbergin vieressä istuu Walesin prinssi Charles. Eturivissä kolmantena vasemmalta Yhdysvaltain presidentti Donald Trump.

Sotilasliitto Nato täyttää 70 vuotta

Pohjois-Atlantin liitto Nato perustettiin 70 vuotta sitten. Natoa kutsutaan suurimmaksi ja vahvimmaksi sotilasliitoksi.

Sotilasliitto Naton 29 jäsenmaata kokoontuivat Lontooseen ja Watfordiin joulukuun alussa. Sotilasliiton jäsenmaiden johtajat keskustelivat Britanniassa Naton uudesta roolista muuttuvassa maailmassa.

Naton alkuperäisiä vihollisia, Varsovan liittoa ja Neuvostoliittoa, ei enää ole. Nykyisin Naton suurimpia uhkakuvia ovat Venäjä ja Kiina.

Ranskan presidentti Emmanuel Macron sanoi juuri ennen kokousta, että Nato on 70-vuotias aivokuollut. Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin mielestä Macronin kommentti oli ilkeä. Näin siitä huolimatta, että Yhdysvallat on vetäytynyt Naton ytimestä Trumpin kaudella.

Yhdysvallat on vähentänyt rahoitustaan

Trumpin mukaan eurooppalaiset Naton jäsenmaat ovat vapaamatkustajia, jotka eivät maksa tarpeeksi sotilasliiton kuluja. Yhdysvallat vähensi Naton rahoitusta juuri ennen juhlakokousta. Naton suurimmat rahoittajat ovat edelleen Yhdysvallat ja Saksa.

Naton norjalainen pääsihteeri Jens Stoltenberg on varoittanut useaan otteeseen Venäjän aiheuttamista uhista. Stoltenberg muistuttaa kuitenkin, että Venäjää ei haluta eristää, vaan lisätä keskustelua.

Lähteet HS, Yle, MTV3

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste