Suurin osa Eurooppaan saapuvista laittomista siirtolaisista saapuu nykyisin Espanjaan. Tulijat ovat Afrikasta. Eurooppaan pyrkivät laittomat siirtolaiset matkustavat nykyisin Välimeren yli Espanjaan. Vielä viime vuonna suurin osa saapui Libyan kautta Italiaan. Sitä ennen suosituin reitti kulki Turkin kautta Kreikan saarille.
Suurin osa siirtolaisista tulee Marokosta, Malista, Guineasta ja muualta Saharan eteläpuolisesta Afrikasta. Espanjaan on saapunut tänä vuonna 30 000 siirtolaista. Välimeren ylitys on vaarallista. Ainakin 1 500 ihmistä on hukkunut tänä vuonna Välimerellä.Siirtolaiset ottavat koko ajan suurempia riskejä Välimerellä.
Pakolaisten määrät ovat laskeneet
Maahantulijoiden määrät ovat kasvaneet Espanjassa tänä vuonna. Koko Eurooppaan saapuvien laittomien siirtolaisten määrä on kuitenkin laskenut huomattavasti. Vuonna 2015 Eurooppaan saapui 1,8 miljoonaa pakolaista. Se oli EU:n pakolaiskriisin pahin vuosi tähän mennessä.
Espanja on suhtautunut perinteisesti pakolaisiin myönteisesti. Espanjaan on saapunut 1990-luvun jälkeen useita miljoonia maahanmuuttajia. Heistä suurin osa on saapunut Espanjaan laillisesti töihin. Espanjaan muutetaan työn perässä erityisesti entisestä Itä-Euroopasta ja Latinalaisesta Amerikasta.
Kesällä Italia ja Malta kieltäytyivät vastaanottamasta Aquarius-laivaa, joka kuljetti siirtolaisia. Espanjan päämninisteri Pedro Sánchez päästi laivan Valencian satamaan.
Lähde HS
