Stefan Löfven (vasemmalla) on Ruotsin pääministeri ja sosiaalidemokraattien puheenjohtaja. Puolue voitti vaalit, mutta menetti paljon äänestäjiä. Ruotsin kokoomuksen puheenjohtaja Ulf Kristersson on keskimmäisenä. Ruotsidemokraattien puoluejohtaja Jimmie Åkesson (oikealla) juhli, koska puolue menestyi hyvin.

Ruotsidemokraatit voittivat vaalit

Ruotsidemokraatit sai suuren vaalivoiton. Ruotsin valtiopäivävaalit järjestettiin sunnuntaina 9. syyskuuta.

Perinteiset suuret puolueet hävisivät vaalit. Sosiaalidemokraatit saivat edelleen eniten ääniä. Puolue menetti samaan aikaan paljon äänestäjiä. Puolue sai 28,5 prosenttia äänistä. Ruotsin maltillinen kokoomus sai 19,8 prosenttia äänistä. Sosiaali- demokraatit ja kokoomus ovat perinteisiä valtapuolueita.

Vaikeat hallitusneuvottelut

Ruotsin hallitusneuvotteluista tulee vaikeat. Yksikään muu puolue ei halua tehdä yhteistyötä ruotsidemokraattien kanssa. Ruotsidemokraatit on nyt Ruotsin kolmanneksi suurin puolue. Se sai 17,6 prosenttia äänistä. Ruotsidemokraateilla on nyt paljon valtaa.

Ruotsidemokraatit eivät halua maahanmuuttajia Ruotsiin. Maahanmuutto oli tärkeä teema Ruotsin vaaleissa. Muita tärkeitä teemoja olivat Ruotsin sotilaallinen puolustuskyky ja terveyspalvelujen takaaminen kaikille tasa-arvoisesti.

Ruotsin pääministeri Stefan Löfven haluaa jatkaa hallituksen johdossa. Löfven tarvitsee kuitenkin tukea myös oman hallituksensa ulkopuolelta.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste