Paavi haluaa korostaa vierailullaan katolisen ja luterilaisen kirkon yhteistyötä. Paavi puhuu yhteistyön merkityksestä ja lähentymisestä. Paavi on sanonut, että haluaa tulla lähemmäs veljiä ja sisaria Ruotsissa.
Historiallisen vierailun suurin syy on kirkollinen juhlavuosi. Ensi vuoden syksyllä on kulunut 500 vuotta siitä kun saksalainen munkki ja teologi Martti Luther naulasi kuuluisat teesinsä Wittenbergin kirkon oveen. Tuolloin alkoi niin sanottu uskonpuhdistus, joka vaikutti katolisen ja luterilaisen kirkon eroon. Epäluottamus kirkkojen välillä jatkui vuosisatojen ajan.
Luterilaiset ja katolilaiset viettävät merkkipäivää yhdessä. Perinteisesti katolilaiset ovat pahoitelleet sitä, että kirkko jakaantui.
Paavi vieraili edellisen kerran Pohjoismaissa melkein 30 vuotta sitten, vuonna 1989. Tuolloin Johannes Paavali II kävi myös Suomessa.
Paavi pitää tiistaina aamupäivällä Malmön stadionilla messun, jonne saapuu melkein 20 000 kuulijaa. Paavi matkustaa takaisin Roomaan ja Vatikaaniin tiistaina iltapäivällä.
