– Kaikki tietävät, että muurit toimivat, väitti Donald Trump ja julisti kansallisen hätätilan. –Trump on hätätila, huusivat mielenosoittajat, jotka vastustivat hätätilan julistusta.

– Kaikki tietävät, että muurit toimivat, väitti Donald Trump ja julisti kansallisen hätätilan. –Trump on hätätila, huusivat mielenosoittajat, jotka vastustivat hätätilan julistusta.

Osavaltiot haastoivat Trumpin oikeuteen

Presidentti Donald Trump julisti Yhdysvaltoihin kansallisen hätätilan. Sen takia monet osavaltiot haastoivat Trumpin oikeuteen. Ne sanovat, että julistus on laiton.

Trump julisti hätätilan, koska hätätilan aikana presidentti voi päättää tavallista enemmän valtion rahojen käytöstä. Trump tarvitsee rahaa, koska hän rakentaa muurin Meksikon rajalle. Kongressi eli Yhdysvaltain eduskunta ei anna rahaa muurille. Trump siirtää nyt rahaa muista kohteista muurin rakentamiseen.

Aiemmin kansallinen hätätila on julistettu vain, kun hurrikaani iskee, on sota tai tapahtuu terrori-isku, kuten vuonna 2001. Ainakin 16 osavaltiota haastaa Trumpin oikeuteen, koska niiden mielestä Meksikon rajalla ei ole hätätilaa. Osavaltiot menettävät rahoja, joita ne tarvitsevat oikeiden hätätilojen hoitoon.

Lähde STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste