Yhdysvaltojen presidentti Barack Obama tapasi Virossa presidentti Toomas Hendrik Ilveksen.

Yhdysvaltojen presidentti Barack Obama tapasi Virossa presidentti Toomas Hendrik Ilveksen.Obama jatkoi Virosta Walesiin.

Obama lupasi suojelua Baltialle

Barack Obama vakuutti Tallinnassa, että sotilasliitto Nato pysyy Baltian maiden turvana.

Obaman mukaan Nato suojelee jäsenmaitaan. Viro toivoo, että Yhdysvallat perustaa Viroon pysyvän tukikohdan ja tuo sinne lisää sotilaita ja kalustoa. Baltian maat ovat huolissaan Venäjän sotilaallisista toimista.

Yhdysvallat haluaa myös, että Naton jäsenmaat lisäävät puolustusmenojaan. Yhdysvaltojen presidentti Barack Obama toi asian julki viime viikolla Naton huippukokouksessa Walesissa.

Kokouksessa 28 Nato-maata pohti yhteisen puolustuksen parantamista. Mukana oli myös Naton kumppanimaita, kuten Suomi ja Ruotsi. Suomi allekirjoitti kokouksessa niin sanotun isäntämaapöytäkirjan. Siinä hyväksytään nopean toiminnan joukkojen liikkuminen Suomen maaperällä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste