Qatarissa rakennetaan jo vuoden 2022 jalkapallon MM-kisojen stadioneita. Rakennusmeisten työolosuhteita ja palkkoja on moitittu surkeiksi.

Qatarissa rakennetaan jo vuoden 2022 jalkapallon MM-kisojen stadioneita. Rakennusmeisten työolosuhteita ja palkkoja on moitittu surkeiksi.

Nykypäivänäkin on orjuutta

Kaikissa maanosissa on edelleen orjuutta. Jopa miljoonat ihmiset kärsivät vielä nykypäivänä orjuudesta.

Orjuus lopetettiin Yhdysvalloissa 150 vuotta sitten. Orjuus ei kuitenkaan loppunut siihen. Orjuuden vastaisen järjestön Walk Freen mukaan maailman kaikissa maissa esiintyy edelleen orjuutta.

Eniten ihmisiä elää orjuuden kaltaisissa oloissa Intiassa. Mauritaniassa lapsia syntyy orjuuteen. Suhteessa väkilukuun orjuus on yleisintä Mauritaniassa, Haitissa ja Pakistanissa. Orjuudeksi määritellään ihmiskauppa, pakkotyö, velalla kiristäminen, pakkoavioliitto ja lasten hyväksikäyttö.

Suomessa orjuudessa elää noin 700 ihmistä. Nämä tapaukset ovat yleensä siirtolaisten hyväksikäyttöä. Siirtolainen saattaa joutua tekemään työtä mitättömällä palkalla.

Intiassa on tällä hetkellä ainakin 14 miljoonaa orjaa. Kiinassa heitä on kolme miljoonaa. Kaikkiaan maapallolla elää orjuudessa jopa 30 miljoonaa ihmistä. Euroopassa orjuus on harvinaisempaa kuin muilla mantereilla.

– Ihmisiä uhkaillaan orjuuteen väkivallalla. Heidät pakotetaan tai huijataan töihin, jossa heitä käytetään hyväksi. Heille ei makseta palkkaa, eivätkä he saa lähteä pois, Walk Freen johtaja Nick Grono sanoo.

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Nykypäivänäkin on orjuutta”

  1. Tessu

    Olipa järkyttävä juttu!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste