Mandela haudattiin kotikyläänsä. Arkku oli kääreitty Etelä-Afrikan lippuun.

Nelson Mandela haudattiin kotikyläänsä. Arkku oli kääreitty Etelä-Afrikan lippuun.

Nelson Mandela haudattiin

Nelson Mandela haudattiin sunnuntaina. Hän on maailman tunnetuin vapaustaistelija.

Nelson Mandela kuoli 5. joulukuuta. Viime viikolla oli myös Mandelan muistojuhla, johon osallistui suuri joukko eri maiden johtajia. Myös Suomen presidentti Sauli Niinistö ja entinen presidentti Martti Ahtisaari osallistuivat muistojuhlaan.

Nelson Mandela tunnetaan työstään ihmisoikeuksien puolustajana. Hän vastusti vuosikymmenien ajan Etelä- Afrikan hallintoa, joka perustui rotusortoon. Rotusorto loppui Etelä-Afrikassa vasta 1990-luvulla.

Nelson Mandela valittiin Etelä-Afrikan ensimmäiseksi mustaksi presidentiksi vuonna 1994. Vuotta aikaisemmin hän oli saanut Nobelin rauhanpalkinnon. Suuri osa Mandelan elämästä kului eteläafrikkalaisessa vankilassa.

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Nelson Mandela haudattiin”

  1. Pavel

    Hyvä ihminen. Paljon ihmisiä rakastavat häntä. Hän jätti hyvä jalki maan historiaan.

  2. Supaporn

    Hän oli hyvä presidentiksi, kun hän oli kouli ihmiset olivat suurulisia. Ihmiset hautasivat hänet.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste