Luotijunat kulkevat Gotthardin tunnelissa Alppien alla.

Maailman pisin junatunneli valmistui Sveitsissä

Gotthard-junatunneli on 57 kilometriä pitkä. Tunneli maksoi 11 miljardia euroa.

Gotthard-junatunneli on maailman pisin ja syvin. Gotthardin tunnelin rakennustyöt alkoivat jo vuonna 1999. Tunneli avattiin virallisesti 1. kesäkuuta. Säännöllinen henkilöliikenne alkaa joulukuussa.

Tunnelityömaalla työskenteli 2 500 henkilöä. Kahdeksan henkilöä kuoli tunnelin rakennustöissä.

Alppien alla kulkeva tunneli mullistaa matkustaja- ja tavaraliikenteen. Matka Sveitsin Zürichistä Italian Milanoon kestää jatkossa vain 2 tuntia 40 minuuttia.

Gotthardin tunnelin jälkeen pisimpiä junatunneleita ovat Japanin Seikan ja Britannian ja Ranskan välinen kanaalitunneli.

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Maailman pisin junatunneli valmistui Sveitsissä”

  1. Jasu sara

    Jasu sara

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste