Mielenosoitusten tunnus on ollut: Black Lives Matter. Se tarkoittaa suomeksi, että mustien hengellä tai elämällä on väliä. Mielenosoitukset alkoivat toukokuun lopulla, kun mustaihoinen George Floyd kuoli Minneapolisin kaupungissa. Floyd kuoli, koska poliisi painoi häntä polvella niskaan yhdeksän minuutin ajan.
Mielenosoituksia on ollut monissa Yhdysvaltain kaupungeissa. Kymmenet tuhannet amerikkalaiset ovat osallistuneet niihin. Monet mielenosoitukset ovat olleet väkivaltaisia.
Ilmapiiri Yhdysvalloissa on jännittynyt monesta syystä. Koroviruksen takia työttömyys ja köyhyys ovat lisääntyneet huomattavasti. Presidentti Donald Trump on tuominnut mielenosoitukset jyrkästi. Hän on myös lähettänyt kansalliskaartin joukkoja moniin kaupunkeihin. Lisäksi Yhdysvaltojen presidentinvaalit ovat pian, vain neljän kuukauden kuluttua.
Yhdysvaltain mielenosoitukset ovat levinneet myös muihin maihin. Esimerkiksi Helsingissä järjestettiin Black Lives Matter -mielenosoitus kesäkuun alussa. Siihen osallistui yli 3 000 ihmistä.
Lähde: STT
