Saarivaltio Kuuba demokratisoituu vähitellen. Myös Kuuban suhteet Yhdysvaltoihin paranevat. Kuuban kauppasaarto on purettu. Kuuba on ollut yli 50 vuotta eristyksissä. Nyt tämä Karibianmeren saari on matkalla kohti avoimempaa politiikkaa.
Kuuban presidentti Raul Castro tapasi Yhdysvaltojen presidentin Barack Obaman. Tavoitteena oli parantaa maiden välisiä suhteita. Obaman mukaan kylmä sota maiden välillä on päättynyt. Kuuba ei ole enää uhka Yhdysvalloille.
Maat ovat avanneet uudelleen suurlähetystönsä Havannassa ja Washingtonissa. Obama on myöntänyt, että Kuuban kauppasaarto oli epäonnistunut keino vaikuttaa kommunistisen Kuuban politiikkaan. Seuraava askel on vapaa matkustaminen maiden välillä.
Yhdysvaltoihin on paennut satoja tuhansia kuubalaisia. Vielä 1950-luvulla amerikkalaiset täyttivät Havannan kadut. Pian se on jälleen arkipäivää. Matkalippujen ostaminen Yhdysvalloista Kuubaan ei ole vielä mahdollista.
Myös paavi Franciscus vieraili syyskuussa Kuubassa. Hän tapasi Kuuban presidentin veljen Fidel Castron, joka on maan entinen johtaja.
