Venäjän ja Krimin niemimaan välinen silta on melkein 20 kilometriä pitkä. Silta on Euroopan pisin. Uusi silta yhdistää Mustanmeren ja Asovanmeren. Silta alkaa Krasnodarin kaupungista Venäjällä ja päättyy Kertšin kaupunkiin Krimin niemimaalla.

Krimin ja Venäjän välille valmistui silta

Venäjä avasi viime viikolla sillan Krimin niemimaan ja Venäjän välille. Uusi silta on Euroopan pisin.

Silta on melkein 20 kilometriä pitkä. Silta parantaa huomattavasti liikenneyhteyksiä Venäjältä Krimin niemimaalle.

Venäjän presidentti Vladimir Putin avasi uuden sillan. Putin ajoi ensimmäisen auton sillan yli.

Putin valittiin neljännelle presidenttikaudelleen 7. toukokuuta. Putin johtaa Venäjää ainakin vuoteen 2024 saakka.

Venäjä valtasi Krimin niemimaan Ukrainalta vuonna 2014. Ukraina, Euroopan unioni ja Yhdysvallat ovat sitä mieltä, että Venäjä valtasi Krimin laittomasti. Ukrainan mukaan uusi silta on laiton. Krimin valtaus aiheutti Venäjän vastaisia kauppapakotteita. Pakotteet ovat yhä voimassa. Venäjän mielestä Krim kuuluu historiallisesti sille.

Lähteet HS, Dagens Industri

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste