Koronan eli covid-19-taudin vastainen rokote saattaa valmistua pian.

Koronarokote tulossa

Koronarokotteen kehittäminen etenee eri puolilla maailmaa.

Lääkeyhtiöt Pfizer ja Biontech arvioivat, että rokote saa myyntiluvan vielä tänä vuonna. Yritysten mukaan rokote on tehokas. Rokote estää koronataudin jopa 90 prosentin teholla.

Myös Suomessa kehitellään koronarokotetta. Rokotetta aletaan testata jo tämän syksyn aikana.

Koronarokote ei suojaa koronavirukselta.  Rokote estää covid -19-taidin oireita. Rokotettu ihminen ei ehkä sairastu koronatautiin.

Testeissä ei ole ilmennyt, että rokote olisi terveydelle vaarallinen. Pfizer ja Biontech voivat valmistaa tänä vuonna 50 miljoonaa rokotetta. Ensi vuonna rokotetta valmistuu 1,3 miljardia erää. 50 miljoonan erän jakavat USA, EU ja Britannia.

Sosiaali- ja terveysministeriö lupaa, että koronarokote riittää kaikille suomalaisille. Suomi rokottaa kaikki halukkaat.

Lähteet STT, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste