Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un (vasemmalla) ja Etelä-Korean presidentti Mon Jae-in tapasivat. He kättelivät maiden rajalla.

Koreassa toivoa rauhasta

Korean niemimaalle Aasiassa voi lopulta tulla todellinen rauha. Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un tapaa muiden maiden johtajia ja keskustelee heidän kanssaan.

Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un ja Etelä-Korean presidentti Moon Jae-in tapasivat noin viikko sitten. He tapasivat maiden rajalla Panmunjomissa. He sopivat, että he yrittävät sopia rauhasta vielä tänä vuonna.

Pohjois-Korean ja Etelä-Korean välillä on ollut sotatila 1950-luvulta asti. Sota päättyi vuonna 1953, mutta maat eivät ole tehneet rauhansopimusta.

Viime vuosina Pohjois-Korea on kasvattanut voimakkaasti sotilaallista voimaansa. Pohjois-Korea on tehnyt useita kokeita ohjuksilla ja ydinaseilla. Muut maat eivät pidä siitä. Vain harvat maat käyvät kauppaa Pohjois-Korean kanssa. Maa on hyvin köyhä.

Kokousta suunnitellaan

Viime aikoina Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un on neuvotellut muiden maiden johtajien kanssa. Hän on tavannut Kiinan ja Etelä- Korean johtajia. Hän haluaa tavata Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin. Kim on luvannut, että Pohjois-Korea lopettaa ohjus- ja ydinkokeet. Ulkomaiset asiantuntijat sanovat, että Pohjois-Korea neuvottelee, koska maassa on kova pula rahasta ja tavaroista.

Presidentti Donald Trump on sanonut, että hän haluaa tavata Kim Jong-unin. Trump toivoo, että he tapaavat Rauhantalossa Etelä- ja Pohjois-Korean rajalla. Kokous voidaan pitää myös jossain muussa maassa. Suunnitelman mukaan kokous pidetään toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa.

Lähde Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste