Katalonian itsenäisyyden kannattajat juhlivat Barcelonassa sunnuntaina 27. syyskuuta.

Katalonia haluaa itsenäisyyden

Espanjaan kuuluva Katalonia haluaa itsenäistyä.

Itsenäisyyden kannattajat voittivat aluevaalit Pohjois-Espanjan Kataloniassa. Aluehallinnon johtaja Artur Mas julisti, että katalonialaiset haluavat itsenäisyyden. Espanjan hallitus ei hyväksy Katalonian itsenäisyysaikeita.

Suuri osa katalonialaisista haluaa edelleen pysyä osana Espanjaa, jos he saavat verohelpotuksia. Katalonialaiset haluavat myös säilyttää oman kielensä katalaanin ja kulttuurinsa.

Kataloniassa on 7,5 miljoonaa asukasta. Katalonia viettää kansallista muistopäivää 15.10. sisällissodan ja fasistisen sorron muistoksi.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste