Kansannousu muuttui sisällissodaksi

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 14.08.2012

Syyrian presidentti Bashar al-Assad ei suostu väistymään.

Syyriassa on käynnissä verinen sisällissota. Syyria on valtio Lähi-idässä Israelin ja Turkin välissä.

Presidentti Bashar al-Assadia tukevat armeijan joukot tuhoavat Aleppon kaupunkia raskailla aseilla, kuten tykeillä, panssarivaunuilla ja helikoptereilla. Hallinnon joukot aloittivat viime viikolla suurhyökkäyksen kapinallisia vastaan.Joukot valtasivat kapinallisten keskuksen Salahaddinin. Syyrian pääministeri Riad Hijab pakeni viime viikolla maasta.

Syyrian tilanne on erittäin vaikea. YK:n ja Arabiliiton valtuuttama erityis- lähettiläs Kofi Annan erosi tehtävästään. Annanin mukaan hänen laatimansa rauhansuunnitelma ei johtanut mihinkään. Annan arvosteli voimakkaasti suurvaltoja, jotka kiistelevät Syyriasta. Yhdysvallat haluaa syrjäyttää Syyrian presidentin, Venäjä ja Kiina taas tukevat hänen hallintoaan.

– Syyrian kansa kaipaa apua ja toimia, kun suurvallat kinastelevat keskenään.

Syyrian sisällisota sai alkunsa vuoden 2011 alkaneesta kansannoususta. Se liittyi niin sanotun arabikevään tapahtumiin, jolloin vanha valta kaatui monissa arabimaissa. Syyriassa hallinto alkoi tappaa omia kansalaisiaan ja tehdä ihmisoikeus- loukkauksia.

2 kommenttia artikkeliin ”Kansannousu muuttui sisällissodaksi”

  1. I hope to back save to Syria But it can not be possible with russian and China goverments protect to the president.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)