Intiassa muslimiryhmät ovat suuttuneet pyhän om-äänteen käytöstä. Joogassa käytettävä om on sanskritinkieltä. Om on hindulaisen uskonnon pyhin tavu.
Osa Intian muslimeista pitää kuitenkin äännettä islamin vastaisena. Muslimit syyttävät Intiaa johtavaa Bharatiya Janata -puoluetta hindujen suosimisesta. Muslimien mukaan he eivät vastusta joogaa, mutta muistuttavat, että Intia on maallistunut valtio. Muslimien mukaan valtiolla ei ole uskontoa.
Om-äännettä aiotaan käyttää Kansainvälisen joogapäivän tapahtumissa. Tapahtuma järjestetään 21. kesäkuuta. Intian tapahtuman järjestävä Ayush-ministeriö ehdottaa, että tapahtuma avataan om-äänteellä ja rukouksella.
Kansainvälinen joogapäivä järjestetään nyt toista kertaa. Joogapäivästä syntyi kiistaa jo viime vuonna. Silloin INtian hallitus otti aurinkotervehdyksen eli jooga-asennon osaksi tapahtumaa. Muslimiryhmien mielestä tietyt jooga-asennot ovat islamin vastaisia.
80 prosenttia intialaisista on hinduja. Muslimeja on 13 prosenttia Intian asukkaista.
Lähde HS
